Sretan Dan državnosti, Dan ZAVNOBiH-a: Čuvajmo konstitutivnost kao zjenicu oka svoga
Ako se negiraju ključne dimenzije ZAVNOBiH-a, onda nema smisla slaviti ga kao utemeljujući događaj i nema smisla obilježavati njegove obljetnice – neka se za potrebe folklornih vjersko-nacionalnih manifestacija izabere neki drugi dan
„Komunistička partija, još za vrijeme stare Jugoslavije, vodila je borbu protiv nacionalnog ugnjetavanja, za narodnu, demokratsku Jugoslaviju“, riječi su iz pozdrava Đure Pucara Starog delegatima Bosne i Hercegovine okupljenima u Mrkonjić Gradu 25. studenog 1943. na Prvom zasjedanju Zemaljskog antifašističkog vijeća narodnog oslobođenja Bosne i Hercegovine.
Veliki Skender Kulenović prenosi i riječi Ivana Ribara, predsjednika AVNOJ-a: „Naše divizije junački se bore širom Bosne i Hercegovine, ali ne samo za to da oslobode Bosnu i Hercegovinu, nego da učine zauvijek kraj zavadama naroda hrvatskog, srpskog i muslimanskog, da protjeraju okupatora i unište izdajnike; da Srbi, Hrvati i Muslimani Bosne i Hercegovine stvore svoje predstavništvo u zajednici sa ostalim jedinicama federativne i demokratske Jugoslavije u kojoj Bosna i Hercegovina treba da uzme ono mjesto koje joj i pripada.”
Poštujući sovjetsko načelo zaštite svih naroda i lenjinistički princip po kojem u multinacionalnoj državi ne mogu postojati „veliki“ i „mali“ narodi, „većine“ i „manjine“, jugoslavenski komunisti zaista su se i prije Drugog svjetskog rata i revolucije borili protiv politike nacionalne hegemonije. Tih principa držali su se i kroz rat i revoluciju i kroz poslijeratnju izgradnju Jugoslavije. Zahvaljujući upravo tim principima, priznate su nacije kao što su muslimanska (kasnije bošnjačka) i makedonska, uz afirmaciju crnogorske. Zahvaljujući upravo tim principima, Bosna i Hercegovina, u kojoj su Srbi tada činili većinu stanovništva, nije postala dio srpske države, niti je podijeljena između Srbije i Hrvatske, već je priznata kao zasebna republika unutar Jugoslavije. Zahvaljujući upravo tim principima, Jugoslavija i jest bila sastavljena od šest republika s još dvije autonomne pokrajine, na principu ravnopravnosti njezinih naroda i republika. Kada su se pojavili oni (Slobodan Milošević) koji su taj princip u ime lažno-liberalnog principa demokratske i demografske (čitaj: nacionalne) većine htjeli srušiti, srušila se i Jugoslavija.
Jugoslavenski antifašisti i komunisti priznali su Bosnu i Hercegovinu kao zemlju koja ne pripada ekskluzivno ni Srbima ni Hrvatima ni Muslimanima, zato što pripada jednako i Srbima i Hrvatima i Muslimanima. Bez obzira na to koliko kojeg naroda ima, Bosna i Hercegovina je jednako i srpska i hrvatska i bošnjačka, ona svakome od tih naroda pripada u cijelosti.
Ravnopravnost triju autohtonih i državotvornih bosanskohercegovačkih naroda osigurava se kroz princip konstitutivnosti. Taj princip je izgradio i sačuvao Bosnu i Hercegovinu na ruševinama monarhijske Jugoslavije i Nezavisne Države Hrvatske u Drugom svjetskom ratu i sačuvao je malobrojnije narode u cijeloj Jugoslaviji. Taj princip iskazan je i u referendumskom pitanju o nezavisnosti Bosne i Hercegovine. Taj princip sačuvao je Bosnu i Hercegovinu i u posljednjem ratu jer se, kako dobro objašnjava Ivo Komšić, „samo takvim principom mogla zaustaviti borba za nacionalne teritorije u kojima bi se izgradile nacionalne države, što bi vodilo direktno u podjelu države i rušenje njene tradicije. U ovom ratu, Washingtonski sporazum je ugradio u Ustav Federacije BiH princip konstitutivnosti naroda, odnosno njihove državotvornosti. Time se omogućio ravnopravan položaj naroda u državi i prekid rata za nacionalne teritorije. Taj princip je neprovodiv bez teritorijalne cjelovitosti države jer se državotvornost ne može potvrditi na dijelu državne teritorije. Zbog toga je Federacija u Washingtonu projektirana na cijelom prostoru BiH, a ne samo na jednom njenom dijelu.
Isti ovaj princip konstitutivnosti unesen je u Daytonski sporazum kao garancija ravnopravnosti naroda, iako se entitetskim uređenjem odustalo od federalizacije države. Narodi su konstitutivni, tj. državotvorni u oba entiteta. To je ustavno-pravni položaj naroda bez obzira kako se u javnoj politici to provodi.“
Vrlo jasno i otvoreno treba reći: oni koji su protiv principa konstitutivnosti i koji danas u ime nekih izmaštanih i nepostojećih „evropskih“ i „zapadnih vrijednosti“ taj princip ozloglašavaju time što ga označavaju kao „sovjetski“, osim što napadaju princip zahvaljujući kojem postoje kao nacija, udaraju i na same temelje Bosne i Hercegovine. Ivo Komšić u tekstu Moralna je obaveza boriti se protiv političkih radikala koji uništavaju zemlju, objavljenom na portalu Tačno.net, i o njima dobro govori:
„Oni koji danas taj princip tumače kao pravo na odcjepljenje ili separatizam direktno ruše oba ustava, i federalni i državni. Moralna i politička obaveza i odgovornost svih politika i građana BiH jeste očuvanje ravnopravnosti, građanske i nacionalne, jer je nacionalna pripadnost dio građanske slobode. Ako poštujemo moralni zakon koji može biti općeprihvaćen u BiH, onda je moralna dužnost pridržavati se ravnopravnosti naroda, odnosno konstitutivnosti koja to osigurava. Samo poštivanjem tog moralnog principa, koji je i politički, osigurava se cjelovitost države i lojalnost njenih naroda i građana, bez obzira na njihovu nacionalnu ili vjersko-kulturnu pripadnost.
Danas smo svjedoci da se taj temeljni moralno princip, bitan i za političku djelatnost, ne poštuje. Zamijenjene su teze: tek napuštanjem tog principa može se sačuvati BiH. Politika stranaka koje se bore i dalje za svoje nacionalne države, nekih nevladinih organizacija i pojedinih intelektualaca, usmjerena je protiv tog principa, na rušenje temelja naših javnih zakona. Ne radi se, dakle, samo o politici nego i o moralnoj destrukciji, o uništavanju onog obrasca društvenog ponašanja koji je bio temelj političke kulture u BiH.
Osim političkog sljepila i odsustva odgovornosti prema društvu i državi, radi se o nemoralu i bestidnosti. Sramotno je da se javljaju i da su tako agresivne organizacije i pojedinci koji ruše one moralne principe koji su u povijesti BiH osiguravali homogeno multietničko društvo i jedinstvo politike i države. To se očekivalo od nacionalista, ali ne od onih kojima su puna usta multietničnosti i građanskih sloboda. Oni svoju sramotu prekrivaju građanskim pravom i patriotizmom. To rade bestidno, javno i s velikim ambicijama, a da se uopće ne pitaju kuda to vodi.“
Bosna i Hercegovina ne može biti izgrađena kao nacionalna država „većinskog naroda“ ili kao država u kojoj će jedan narod – a najčešće se udara na hrvatski, računajući da je najslabiji – biti izbačen iz zajednice ravnopravnih bosanskohercegovačkih naroda i sveden na politički nebitnu manjinu.
Ako se negiraju ključne dimenzije ZAVNOBiH-a i AVNOJ-a, ako se udara na njihov koordinatni sustav čija je jedna osa marksistički odnos prema klasnom, a druga osa lenjinistički odnos prema nacionalnom pitanju, onda nema smisla slaviti ZAVNOBiH kao utemeljujući događaj i nema smisla obilježavati njegove obljetnice – neka se za potrebe folklornih vjersko-nacionalnih manifestacija izabere neki drugi dan
Oni, poput Željka Komšića i njegovih istomišljenika i suboraca s bošnjačkog nacionalističkog spektra, koji takvo što sanjaju i planiraju, rušitelji su ove zemlje. Osim što samim svojim nacionalizmom i huškačkom retorikom iznutra kidaju spone koje bosanskohercegovačko društvo drže na okupu, oni daju gorivo i srpskim i hrvatskim nacionalistima koji sanjaju o separatizmu ili o dodatnoj teritorijalizaciji. Ivo Komšić piše:
„Rušitelji principa konstitutivnosti naroda nastupaju s političkom platformom: jedan narod, jedna nacija, jedna država. To je uvođenje kvantitativnog, proporcionalnog principa u uređenju države koji manjinskim narodima ukida pravo na državotvornost i pretvara ih u nacionalne manjine. Da bi sačuvali svoju državotvornost i ravnopravnost morali bi se odreći i svog naroda i nacije. To je platforma bošnjačkog nacionalizma, kao što su secesija i separatizam platforme srpskog i hrvatskog.“
Oni koji Bosnu i Hercegovinu ne priznaju kao državu ravnopravnih naroda i građana i koji napadaju princip konstitutivnosti naroda, ne bi trebali slaviti ZAVNOBiH. Ne bi ZAVNOBiH trebali slaviti ni pripadnici političkih elita koji su sami, ondašnjim jezikom rečenom, narodni izdajnici – jer privatiziraju i uništavaju zemlju dok istovremeno slave kolonijalne namjesnike, bez htijenja i želje da sami uređuju svoje odnose i da sami izgrade društvenu i političku zajednicu.
Negirati bilo koji aspekt ZAVNOBiH-a legitimna je pozicija s aspekta neutralnog promatrača. Legitimno je biti i antikomunist i anti-antifašist, legitimno je zagovarati „demokraciju“ u kojoj će nacionalno veći podjarmiti nacionalno manje. Možemo na trenutak, iz metodičkih razloga, potpuno zanemariti moralne i druge aspekte priče i držati se formalno-logičkog aspekta: ako se negiraju ključne dimenzije ZAVNOBiH-a i AVNOJ-a, ako se udara na njihov koordinatni sustav čija je jedna osa marksistički odnos prema klasnom, a druga osa lenjinistički odnos prema nacionalnom pitanju, onda nema smisla slaviti ZAVNOBiH kao utemeljujući događaj i nema smisla obilježavati njegove obljetnice – neka se za potrebe folklornih vjersko-nacionalnih manifestacija izabere neki drugi dan.
S nadom da će se očuvati i reafirmirati naslijeđe Zemaljskog antifašističkog vijeća narodnog oslobođenja Bosne i Hercegovine, da će Bosna i Hercegovina preživjeti one koji je – u cijelosti ili na nekom dijelu – žele „nacionalizirati“, bilo kroz hegemonizam bilo kroz separatizam, zaželimo nam svima sretan Dan državnosti Bosne i Hercegovine.
Franjo Šarčević, Prometej.ba
Prometej ne objavljuje trivijalne sadržaje i clickbait, nema reklame i oglase, ne dodvorava se većinama i ne služi moćnima, a već 13 godina važna je platforma za edukaciju i kritičku refleksiju u bh. društvu. Kao takav, svoj rad financira isključivo kroz projekte i donacije čitatelja. Ako želite podržati nastavak kvalitetnog i nezavisnog rada Prometeja, to možete učiniti iz BiH ili inozemstva. Potrebne informacije možete pronaći