image
Lejla Osmanić, 29.03.2025

Sofisticirani plagijat ili autentična kreativnost?

AI je otvorila beskrajne mogućnosti u kreativnim procesima i ponudila potpuno nove forme umjetničkog izraza. Istovremeno, postavlja se pitanje – ko je pravi autor djela?

​Almin Kaplan: Put ovaca

Humski put je poveznica između svjetova koje su razdvojili tektonski poremećaji devedesetih. Njime se kao kroz kakav tajni tunel možete ušunjati u svijet onih drugih a da vas ne dožive kao uljeza, da vas ne vide drugačije do kao čovjeka. Tim putem idu još samo potrebiti, oni koji nemaju izbora

Czesłav Miłosz: „O putovanjima kroz vrijeme“

On nije bio samo pjesnik, esejist ili mislilac, već i egzemplar nečega čemu bi ljudsko biće trebalo težiti – netko tko je, uz neprestanu zagledanost u vlastite slabosti, činio sve kako bi priječio konačnim i zgotovljenim istinama da od njega učine još jednu svoju žrtvu

Vukovi iz šume vječnosti

Drugi tom romana u nastajanju Karla Ovea Knausgaarda izašao je jesenas u hrvatskom izdanju. Almin Kaplan ga je s nestrpljenjem dočekao

Ivan Lovrenović: Pokolj u Samaškiju, i drugi dnevnički zapisi

Kolektivizmu je potrebno da čovjeka modelira u biće pripadanja grupi, bez osobnosti, jednako među jednakima. Kojem kolektivizmu? Organiziranoj religiji, naciji, državi, političkoj ideologiji, partiji, vojsci, nacionalnoj kulturi i jeziku, ma, sve do sportskih navijačkih skupina

​Fotografija i glazba

I fotografija i glazba imaju sposobnost pretvoriti ljude u putnike kroz vrijeme. Ne postoji čovjek koji ne može posvjedočiti njihovoj moći da nas vrate u prošlost, da na površinu izvuku duboko zakopane emocije, da vrate zaboravljeno

​André Breton: „Nadja“

Nadja u romanu nije toliko osoba, koliko stanje uma, ili stanje određene „proširene svijesti“ – svijesti koja predstavlja izvjesnu, u određenom smislu radikalnu, pa i paradoksalnu i podrivačku vrst oslobođenosti od konvencionalnih viđenja i doživljaja

Almin Kaplan: Dim duhana

Malo zbog komaraca, malo zbog štednje, svjetla na nadstrešnicama su bila ugašena pa bi u ritmu priče kružila tek žiga zapaljene cigarete, kao krijesnica koja je svojom svjetlošću šarala lica sijeldžija

​Fotografija i slikarstvo

Prva reakcija slikarstva na pojavu fotografije bila je mješavina skepticizma i straha. Tjeskoba će uskoro biti zamijenjena novim otkrićem: fotografija nije eliminirala potrebu za slikarstvom, već je, naprotiv, proširila njegove mogućnosti

​Jean Birnbaum: „Hrabrost je u nijansi“

„Istaknuti pravo na nijansu“ pretpostavlja za njega jednu od ključnih paradigmi djelovanja, koje se ne smije odreći unatoč već i unaprijed znanoj činjenici da će protiv sebe okrenuti „dogmatske umove svih usmjerenja“
Učitavam...